jak oszczędzać pieniądze


Oto 10 moich oszczędnościowych trików, które od pewnego czasu stosuje w moim domu ze świetnym skutkiem.

1/ Planuję posiłki.
Planowanie posiłków z wyprzedzeniem kilkudniowym zorganizowało mi lepiej kuchnię. Dzięki temu też mniej kupuję, mniej wyrzucam i mniej wydaję. 

2/ Planuję zakupy.
Lista zakupów to podstawa. Bez niej nie ruszam się na zakupy. Ostatnio taką listę mam w telefonie bo zdarzało mi się nie zabrać kartki z zakupami z domu. 

3/ Nie kupuję siatek jednorazowych.
Mam 3 duże, bawełniane torby, które zabieram na każde zakupy. Do tej pory(aż wstyd się przyznać) przy każdych zakupach kupowałam po kilka siatek. 

4/ Nie kupuję ręczników papierowych.
Nasze babcie, mamy świetnie radziły sobie bez nich. Używam bawełnianych ścierek, które można prać i prasować. Nie dość, że sporo oszczędzam to i chronię środowisko. 

5/ Nie kupuję już nowych książek.
Uwielbiam książki mieć i do tej pory kupowałam nowe. Od pewnego czasu kupuję używane na allegro, w antykwariacie itp. To u mnie duża oszczędność. 


6/ Ubieram się w second hand.
Właściwie zawsze kochałam lumpeksy. Teraz jeszcze częściej do nich zaglądam i właściwie przestałam chodzić do galerii handlowych. Takie znaleziska jak swetry z kaszmiru za 5 zł, płaszcz wełniany za 10 zł i masa innych nietuzinkowych i pięknych ubrań tylko utwierdziły mnie, że to dobry pomysł.

7/ Zrezygnowałam z karnetu na siłownię.
Ale nie zrezygnowałam z ćwiczeń. Jeżdżę na rowerze, ćwiczę w domu(link). To nic nie kosztuje a sprawia mi dużo przyjemności. Ćwiczenie w klimatyzowanych pomieszczeniach z masą innych ludzi jakoś do mnie nie przemawiało. Oszczędzam 100 zł/miesiąc czyli aż 1200 zł rocznie.

8/ Niepotrzebne rzeczy sprzedaje.
Kiedyś wyrzucałam a teraz sprzedaje na allegro, olx czy grupie na fb. Ubrania, meble, książki itp. 

9/ Krócej piorę i mniej prasuję.
Teraz dużo rzeczy piorę używając programu 15 min (mniej prądu, mniej wody, mniej detergentu). Mniej też rzeczy prasuje. Kiedyś prasowałam wszystko(bez skarpet). Teraz dużo tzw. domowych ubrań nie prasuję(i wcale gorzej nie wyglądamy).

10/ Ograniczyłam ilość kosmetyków.
O tym wkrótce rozpiszę się więcej. 

Polecam też ciekawe wpisy o budżecie domowym i oszczędzaniu: 
1/ Basia tu 
2/ Michał tu
3/ Alicja tu
4/ Malwina tu
5/ Mateusz tu

Do wydrukowania:
Planner wydatków tu
Lista zakupów tu
Planner obiadów tu

cdn.