Jak zaoszczędziłam 5000zł na wakacje


Przez rok zaoszczędziłam 5000zł rezygnując z kilku wygód/przyjemności/zachcianek (niepotrzebne skreślić). Dla jednych będzie to duża kwota a dla innych mała. Dla mnie jest wystarczająca na fajny, wakacyjny wyjazd. Dla niektórych będzie to nie do przejścia a innych może zainspiruje. 

Przez ostatni rok:
1/ Zrezygnowałam z karnetu na siłownie -  1200zł. W zimie ćwiczę w domu (na YT jest masa kanałów o tej tematyce).  Wiosną, latem i jesienią jeżdżę na rowerze. Zupełnie nie brakuje mi siłowni.  
2/ Zrezygnowałam z malowania włosów u fryzjera - 1000zł. Kupuje farbę w sklepie i sama maluję. Wcale nie wyglądam gorzej. 
3/ Nie kupiłam żadnego nowego ubrania ani butów - ok 2000zł. Kupowałam niewiele w second hand. 
4/ Ograniczyłam jedzenie na mieście (obiady, lody, kawę, herbatę itp.) - ok 800zł. 

Oczywiście te kwoty nie są dokładne. Myślę nawet, że dużo więcej zaoszczędziłam przez ten rok. Każdego miesiąca odkładałam mniej więcej tyle ile wydawałam kiedyś na poszczególne rzeczy. Ten eksperyment pokazał mi, że można oszczędzać w sumie nie tracąc komfortu życia. 

Inne moje wpisy o oszczędzaniu można znaleźć tu.

odporność


Produkty wzmacniające odporność:
1/ Owoce i warzywa obfitujące w witaminy A i C (m.in. natka pietruszki, szpinak, brokuły, owoce cytrusowe,kiwi, marchewka, borówki).
2/ Kiszonki.
Kiszonki to najlepsze probiotyki. Kapusta kiszona, kiszone ogórki, zakwas buraczany a także (ostanie moje odkrycie) kimchi(kiszona kapusta pekińska).
3/ Tłuste ryby(sardynki, łosoś, makrele, śledzie, tuńczyk).
Są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i witaminę E niezbędne do wzmocnienia odporności.
4/ Imbir, kurkuma,cynamon. 
Te trzy super przyprawy, zaliczane także do super food, działają przeciwgrzybiczo, przeciwstresowo i przeciwzapalnie. 
5/ Czosnek i cebula.
To dwa świetne naturalne antybiotyki.
6/ Miód, pyłek pszczeli i pierzga.
Te naturalne produkty prosto z ula mają właściwości bakteriobójcze, wspierają odporność i wzmacniają organizm.
7/ Syrop z jeżówki(Echinacea). 
Pobudza układ immunologiczny. Działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, antywirusowo.
8/ Sok z czarnego bzu.
Zawiera dużo witamin i soli mineralnych i jest naturalnym środkiem przeciwwirusowym.


Suplementy: 
1/ Witamina D3.
Witamina D3 zwiększa w organizmie produkcję przeciwciał i substancji o charakterze bakteriobójczym. Przed ustaleniem jej dawki warto sprawdzić poziom w organizmie. Koniecznie przyjmować z tłuszczem. 
2/ Olej z kryla. 
Olej z kryla jest źródłem łatwo przyswajalnych kwasów omega-3. Jest czystszy biologicznie i chemicznie niż  tran.
3/ Witamina C
Najlepszą formą witaminy C będzie ta pozyskiwana z aceroli lub dzikiej róży. 

Do tego oczywiście regularna aktywność fizyczna i minimalna ilość stresu. 

zostań w domu


Co można robić podczas kwarantanny? 
1. Ćwiczyć w domu jogę. Linki do kanałów z moimi ulubionymi ćwiczeniami na yt tu, tu i tu.
2. Czytać w domu. Książki w formie elektronicznej(ebook) można przeczytać za darmo (w 30-dniowym okresie próbnym) na Legimi klikając tu.
3. Posłuchać ulubionej muzyki.
4. Wciągnąć się w oglądanie seriali np. na Netflix. 
5. Oglądać filmy. 
6. Posłuchać podcastów Karoliny tu.
7. Odkryć jogę twarzy tu.
8. Odkryć blogi,których się nie znało na https://zblogowani.pl/
9. Stworzyć tablicę z inspiracjami na Pinterest np. taką jak ja tu.
10.Zrobić porządki w szafie i stworzyć kapsułową garderobę.Świetne wskazówki tutu i jeszcze tu.
11. Zadbać o odporność. Moje wskazówki znajdziesz tu.
12. Przeanalizować domowe finanse. Tu 10 moich oszczędnościowych trików.
13. Zrobić wiosenne porządki w domu np. wg wskazówek Marie Kondo, które znajdziecie tu
14. Upiec domowy chleb.
15. Zrobić domową pizzę niczym z włoskiej knajpy z tego przepisu.
16. Posłuchać fragmentów książek dostępnych na Audiotece tu.
17. Nauczyć się czegoś nowego.
18. Zadbać o ciało (zrobić peeling, maseczkę, masaż itp.)
19. Zaplanować kolejne dni, miesiące, lata w planerze.
20. Przeczytać co robią inni podczas kwarantanny tu,tu i tu. 
cdn.